Pages

Subscribe:

Blogroll

vrijdag 11 maart 2016

Boeken voor toetsweek 1: Gedocumenteerd schrijven

Gedocumenteerd schrijven:

Betogende recensie of essay over een van de twee gekozen werken uit de Nederlandse literatuur.

De boeken die ik hiervoor heb gelezen zijn de volgende:

1. Jonas Jonasson, Hundraåringen som klev ut genom fönstret och försvann (De honderd jarige man die uit het raam klom en verdween), Bruna Uitgevers B.V., 2011 (358 blz.)

2. Herman Koch, Het Diner, Anthos, 2009 (300 blz.)

Van het 1e boek (De honderd jarige man die uit het raam klom en verdween) heb ik al eerder een weblog opdracht van gemaakt: http://bouweee.blogspot.nl/2014/10/de-100-jarige-man-die-uit-het-raam-klom.html 

Van het 2e boek (Het Diner) heb ik niet eerder een weblog opdracht van gemaakt.

Als voorbereiding en als opdracht voor de documentatiemap had ik voor beide boeken een schrijfplan gemaakt en daarbij een aantal recensies aan toegevoegd waar ik alle argumenten had gehaald en die op een rij gezet. En tot slot had ik ook informatie opgezocht over beide schrijvers.

Schrijfplan: (De 100-Jarige)

Onderwerp: De 100-jarige man die uit het raam klom en verdween
Schrijfdoel: Overtuigen
Publiek: Lezers die van humor houden
Hoofdgedachte: Geweldig boek
Tekststructuur: Bewering-Argument Structuur

1
2
3
4
Tekstdeel
Al. nr.
(Deel)onderwerp
Uitwerking in steekwoorden
Inleiding




1




Kleine anekdote over de 100 jarige man. Over Jonas Jonasson, schrijver “De zonderlinge avonturen van het geniale bommenmeisje” net zo goed?,





2
Overgang introductie naar middenstuk



Wat gebeurt er in het verhaal? Titelbeschrijving en verklaring
Middenstuk



3
Vernieuwingsargument


Het boek is heel anders dan de meeste romans. In wat voor opzicht? Waarom maakt dat het zo leuk?

(Personages in het boek uitgebreid beschreven met hun eigen achtergrond)




4
Realistisch argument


Veel referenties naar erg belangrijke gebeurtenissen in de geschiedenis.
Herkenbaar, een leuke bijdrage, leest beter door
goede indruk van die tijdens, interessant en ook grappig.




5
Structureel argument


Wissel af van spannende hoofdstukken en hele grappige hoofdstukken en helaas ook af en toe wat saaiere hoofdstukken. Twee verhaallijnen door elkaar.




6

Af en toe was het een beetje sloom, maar dat was nodig voor het begrijpen van Allans leven. Lekker weg lees roman. Zet je wel en niet aan het denken.

7
Emotioneel argument
Erg grappige en spannende gebeurtenissen die je je echt kan inbeelden. Doordat het is geschreven vanuit het perspectief van Allan ga je, je echt inleven in zijn gedachte. En ga je denken van wat als ik Allan was….
(wat vond ik van het boek toen ik het las?)
Conclusie
8

Geweldig boek. tovert een glimlach op je gezicht die verandert in een schaterlach. Vrolijk boek over vriendschap en liefde, de positieve zijde van het leven laat zien.

Schrijfplan: (Het Diner)

Onderwerp: Het Diner
Schrijfdoel: Beschouwen
Publiek:
Jongvolwassenen/volwassenen
Hoofdgedachte: Goed boek
Tekststructuur: Bewering-argument structuur

1
2
3
4
Tekstdeel
Al. nr.
(Deel)onderwerp
Uitwerking in steekwoorden
Inleiding




1
 Anekdote/ inleiden



 Anekdote vertellen. Beetje informatie over Herman Koch.





2
Overgang introductie naar middenstuk



Wat gebeurt er in het verhaal? Titelbeschrijving en verklaring.

Het boek is heel anders geschreven dan de meeste romans. In wat voor opzicht?
Middenstuk



3
Stilistisch argument


De dialogen zijn uiterst speels omschreven  en zijn gedetailleerd en spannend.
Hoe direct maar toch integer de zinnen zijn, hoe de spanning opborrelt met elke bladzijde en hoe Koch zijn lezers in suspense weet te houden.
Het diner leest vlot, vooral vanwege de staccato schrijfstijl van Koch.




4
Emotioneel argument


Sympathie krijgen voor de hoofdpersoon is moeilijk door z’n cynische (vooral zijn eigen belang voorop stellen). Schaamt zich er niet voor anderen in gedachten negatief af te schilderen.




5
Structureel argument


De opbouw van het verhaal is ronduit goed, en houdt de lezer geïntrigeerd naar de afloop.
Het boek is opgebouwd uit de onderdelen van een traditioneel diner, Aperitief, Voorgerecht, Hoofdgerecht, Nagerecht en Digestief.





6

Flashbacks vertellen langzamerhand het verhaal en vanuit de ik-persoon geeft Paul de lezer zijn gedachtes mee over het gebeurde.

7
Intentioneel
Bovendien is het een maatschappelijk interessant boek en ook is het een actueel onderwerp. En de situatie in het restaurant is herkenbaar.
Conclusie
8

Goed boek, paar aanmerkingen

Lijsten met positieve en negatieve argumenten gehaald uit verscheidende recensies: 

Argumenten: (De 100-Jarige)

Stilistische argumenten
-               Jonas Jonasson schrijft vlot en vaardig, zonder de lezer te vermoeien met uitweidingen, moeilijke zinnen of lange dialogen.
-               De roman zit boordevol (zwarte) humor, overdrijvingen en sterke verhalen.
-               Vertelwijze van Jonasson is verfrissend.
-               Hij zet het verhaal al op luchtige toon in en beschrijft daarbij zeer beeldend zijn karakters.
-               Maar hoe leuk en grappig ook dit verhaal weer is, het nieuwe is er wel een beetje af. Als je dus meerdere boeken van hem hebt gelezen wordt je het een beetje zat.

Vernieuwingsargumenten
-               Het boek is heel anders dan de meeste boeken Personages in het boek uitgebreid beschreven met hun eigen achtergrond.

Realistische argumenten    
-               Door het verleden van Allan te koppelen aan belangrijke gebeurtenissen uit de recente geschiedenis geeft hij een extra lading aan het verhaal.          
-               Opeenvolging van spontane reacties en toevalligheden die enkele van de meest explosieve momenten uit een eeuw wereldgeschiedenis op hilarische manier koppelen aan de levensgeschiedenis van de man.
-               De onmogelijke gebeurtenissen zijn voor Jonasson een kans om de spot te drijven met de wereldleiders en hun redeneringen.
-               De referenties naar gebeurtenissen in de geschiedenis zijn herkenbaar, een leuke bijdrage en het leest beter door. Goede indruk van die tijd, interessant en ook grappig.
-               De 100-jarige man focust zich wellicht iets teveel op de wereldpolitiek,

Intentionele argumenten
-               Jonasson voert de verwikkelingen in het boek tot in het absurde door, zodat je als lezer steeds verder het verhaal in wordt meegezogen.

Emotionele argumenten    
-               Door het verleden van Allan te koppelen aan belangrijke gebeurtenissen uit de recente geschiedenis geeft hij een extra lading aan het verhaal.          
-               Erg grappige en spannende gebeurtenissen die je kan inbeelden.

Structurele argumenten
-               Jonasson voert de verwikkelingen in het boek tot in het absurde door, zodat je als lezer steeds verder het verhaal in wordt meegezogen.
-               De toon voor enerzijds een humoristische misdaadroman over de reis van Allan met de koffer.
-               Afwisseling van spannende hoofdstukken en hele grappige hoofdstukken en helaas ook af en toe wat saaiere hoofdstukken.
-               Twee verhaallijnen door elkaar. Het boek wordt afgewisseld door heden en verleden. Hierdoor moet je als lezer goed je aandacht
erbij houden
-               Geschreven vanuit het perspectief van Allan, je echt inleven in zijn gedachte. Je gaat denken; Wat als ik Allan was.

Argumenten: (Het Diner)

Stilistische argumenten
-               De dialogen zijn uiterst speels omschreven  en zijn gedetailleerd en spannend.
-               hoe direct maar toch integer de zinnen zijn, hoe de spanning opborrelt met elke bladzijde en hoe Koch zijn lezers in suspense weet te houden.
-               Het diner leest vlot, vooral vanwege de staccato schrijfstijl van Koch.
-               Die combinatie van factoren zorgen er voor dat het je als lezer uiteindelijk weinig kan schelen hoe het verhaal afloopt.
-               Koch raakt enkele morele dilemma’s aan in zijn boek, maar slaagt er door zijn schrijfstijl niet in om deze echt tastbaar en indringend te maken.

Vernieuwingsargumenten
-               Het boek is heel anders geschreven dan de meeste romans. In wat voor opzicht (sprake is van een plot, en dat is ook al niet zo'n literaire eigenschap van een roman.)
-               Koch laveert tussen de genres door: de roman is thriller, psychologische roman, satire ineen.
-               Hij doet niet wat de lezer verwacht van de hoofdpersonen. Hij doet niet wat de lezer verwacht bij een genre.

Realistische argumenten    
-               Bovendien is het een maatschappelijk interessant boek.
-               Dit doet sterk denken aan de oproepen die de laatste tijd veel worden gedaan in de media: kopschoppers en andere mishandelaars worden via camerabeelden vastgelegd en die worden in de media gedeeld. Het boek blijft wat dat betreft actueel.
-               Koch raakt enkele morele dilemma’s aan in zijn boek, maar slaagt er door zijn schrijfstijl niet in om deze echt tastbaar en indringend te maken.

Intentionele argumenten
-               Bovendien is het een maatschappelijk interessant boek

Emotionele argumenten    
-               Het is moeilijk sympathie te krijgen voor de cynische blik van de hoofdpersoon, die vooral zijn eigen belang voorop lijkt te stellen. Hij laat vaak duidelijk merken wat hij van een bepaalde situatie vindt en schaamt zich er niet voor anderen in gedachten negatief af te schilderen.

Morele argumenten
-               Bovendien is het een maatschappelijk interessant boek.
-               Dit doet sterk denken aan de oproepen die de laatste tijd veel worden gedaan in de media: kopschoppers en andere mishandelaars worden via camerabeelden vastgelegd en die worden in de media gedeeld. Het boek blijft wat dat betreft actueel.
-               Koch raakt enkele morele dilemma’s aan in zijn boek, maar slaagt er door zijn schrijfstijl niet in om deze echt tastbaar en indringend te maken.

Structurele argumenten
-               De opbouw van het verhaal is ronduit goed, en houdt de lezer geïntrigeerd naar de afloop.
-               Koch weet handig informatie te doseren. Pas gaandeweg kom je meer te weten over de hoofdpersonen en hun achtergronden.
-               Het boek is opgebouwd uit de onderdelen van een traditioneel diner, Aperitief, Voorgerecht, Hoofdgerecht, Nagerecht en Digestief.
-        Flashbacks vertellen langzamerhand het verhaal en vanuit de ik-persoon geeft Paul de lezer zijn gedachtes mee over het gebeurde.

Naast het maken van een schrijfplan en het opschrijven van verschillende argumenten uit verscheidende recensies (zowel positief als negatief over beide boeken). Had ik ook informatie opgezocht over beide schrijvers

Informatie over beide schrijvers:

Jonas Jonasson:

Jonas Jonasson een Zweeds schrijver en journalist die vooral bekend geworden is door zijn bestseller De 100-jarige man die uit het raam klom en verdween. Hij studeerde Zweeds en Spaans aan de universiteit van Göteburg en werkte tot 1994 als journalist voor een dagblad en een Zweed avondblad. In 1996 richtte hij het succesvolle mediabedrijf OTW op.

Hij verhuisde met zijn Noorse echtgenote in 2007 naar Ticino in Zwitseland, waar hij zijn debuutroman De 100-jarige man die uit het raam klom en verdween schreef.

In 2009 bracht hij dat roman uit. Het was in 2010 het bestverkochte boek in Zweden. Jonasson won er de ‘Swedish BookSellers’ Award mee. Het boek is vertaald in 30 talen. De filmrechten zijn al verkocht.

Begin 2013 waren er in Nederland 190.000 exemplaren van het boek verkocht. In november 2013 verscheen bij dezelfde uitgeverij zijn tweede roman, De zonderlinge avonturen van het geniale bommenmeisje.

Herman Koch:

Herman Koch is een Nederlandse televisie- en radiomaker, acteur en schrijver. Hij publiceerde zijn eerste verhalenbundel genaamd: “Hansaplast voor een opstandige” onder de pseudoniem Menno Voorhof. Hij werkte als columnist voor onder andere de Volkskrant.

Zijn literaire romandebuut was “Red ons, Maria Montanelli“ in 1989. Zijn meest bekende roman is Het Diner en het verhaal was gebaseerd op een soortgelijke gebeurtenis in Spanje. Het boek won in 2009 de NS Publieksprijs, en verder is het een Amerikaanse bestseller geweest in 2013. Daarnaast is het in 37 landen verschenen in 33 verschillende talen.

0 reacties:

Een reactie posten